رسانه تلگراف: حمله به بانکهای ایرانی کار گروه هکری «گنجشک درنده» است
رسانه تلگراف در گزارشی اعلام کرد که حمله سایبری به چهار بانک ایران، توسط گروه هکری «گنجشک درنده» انجام شده است. این ادعا در حالی مطرح میشود که به گفته این رسانه، زمان حمله با اعلام دسترسی ایران به بخشی از داراییهای نفتی مسدودشده در قطر همزمان بوده و مقامات اسرائیلی نیز معمولاً در این باره اظهارنظر نمیکنند.
رسانه تلگراف در گزارش ۲۳ ژوئن خود مدعی شد حمله سایبری به چهار بانک ایرانی از سوی اسرائیل انجام شده باشد. طبق اعلام این گزارش، این حمله بلافاصله پس از اعلام دونالد ترامپ درباره دسترسی ایران به بخش اولیه ۶ میلیارد دلار دارایی نفتی مسدودشده در قطر انجام شده است. کارشناسان امنیتی در اسرائیل به تلگراف گفتهاند گروه هکری «گنجشک درنده» که یک گروه منتسب به عملیات سایبری اسرائیل است، احتمالا مسئول این حمله باشد. رونن سولومون، مشاور سابق واحد اطلاعاتی وزارت دفاع اسرائیل، در گفتوگو با تلگراف تاکید کرده است که «گنجشک درنده» مرتبط با واحد ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل است و بهعنوان پوششی برای فعالیتهای اسرائیل شناخته میشود. همچنین یک منبع امنیتی دیگر به تلگراف گفته است که زمانبندی عملیات نشان میدهد هدف احتمالی، خرابکاری در توافق بوده است. گروه «گنجشک درنده» نخستین بار در سال ۲۰۲۱ با ایجاد اختلال در شبکه ریلی ایران شناسایی شد و سپس حملاتی به سیستمهای سوخت، کارخانه فولاد خوزستان و بانک سپه انجام داد. در پایان گزارش تلگراف تصریح شده است که تایید رسمی درباره این حمله وجود ندارد و مقامهای اسرائیلی معمولا در این باره اظهار نظر نمیکنند.