کد خبر: 230053

قزاقستان ترمینال ۱۵ هکتاری در بندر شهید رجایی احداث می‌کند

قزاقستان قصد دارد در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در بندر شهید رجایی بندرعباس، ترمینال تخلیه، بارگیری و انتقال کالا بسازد. این پروژه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا می‌شود و توافق واگذاری زمین و شرایط اجاره آن در مراحل پایانی قرار دارد.

قزاقستان ترمینال ۱۵ هکتاری در بندر شهید رجایی احداث می‌کند

 سریک ژومانگارین معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد ملی قزاقستان از برنامه این کشور برای احداث یک پایانه لجستیکی در یکی از بنادر جنوبی ایران خبر داد. بر اساس اعلام این مقام مسئول، قزاقستان در نظر دارد در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در بندر شهید رجایی واقع در بندرعباس، یک ترمینال تخصصی برای تخلیه، بارگیری و انتقال کالا احداث کند. وزیر اقتصاد ملی قزاقستان تأکید کرد که این پروژه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد و بودجه دولتی برای آن در نظر گرفته نشده است. وی همچنین اشاره کرد که توافق مربوط به واگذاری زمین و شرایط اجاره آن در مراحل پایانی قرار دارد. هدف از احداث این ترمینال، تسهیل مسیر صادرات انواع کالاهای قزاقستان به بازارهای هند، شرق آفریقا، کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا عنوان شده است. ژومانگارین در ادامه به مسیر ریلی قزاقستان اشاره کرد که از طریق ترکمنستان و ایران به بندرعباس متصل می‌شود. این مسیر از بندر آکتائو آغاز شده و پس از عبور از گذرگاه‌های اترک و سرخس به بندرعباس می‌رسد. بررسی مسیرهای جایگزین ترانزیتی وزیر اقتصاد ملی قزاقستان همچنین از بررسی مسیرهای جایگزین برای دسترسی به آب‌های آزاد خبر داد. به گفته وی، خط‌آهن از طریق افغانستان به بنادر آب‌عمیق پاکستان و همچنین ظرفیت بندر چابهار در حال بررسی است. ژومانگارین علت این بررسی را موقعیت این مسیرها در خارج از تنگه هرمز اعلام کرد.

منبع: تسنیم
ارسال نظر