هند محدودیت تردد در تنگه هرمز را لغو کرد
سازمان تنظیم مقررات و امنیت کشتیرانی هند (DGS)، هشدار قبلی خود مبنی بر محدود کردن تردد کشتیهای هندی در منطقه خلیج فارس، از جمله تنگه هرمز، را لغو کرده است. این تصمیم با هدف تسهیل تردد دریایی و در راستای هماهنگی با نهادهای بینالمللی اتخاذ شده است.
سازمان تنظیم مقررات و امنیت کشتیرانی هند (DGS) با صدور بخشنامهای، محدودیتهای اعمالشده بر حرکت کشتیهای هندی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز را لغو کرد . بر اساس این بخشنامه، دیگر هیچ محدودیتی برای فعالیت کشتیهای هندی و اعزام دریانوردان این کشور به منطقه خلیج فارس وجود ندارد، مشروط بر اینکه پروتکلهای امنیتی کشورهای ساحلی و آژانسهای امنیتی رعایت شود . با وجود لغو این محدودیتها، سازمان مذکور بر لزوم احتیاط و هوشیاری کامل خدمه کشتیها و ذینفعان دریایی تأکید کرده است. بر اساس این بخشنامه، از ناخدایان کشتیهایی که در منطقه خلیج فارس، از جمله تنگه هرمز و آبهای مجاور، تردد میکنند، خواسته شده است که آگاهی امنیتی خود را افزایش داده و هشدارهای ناوبری و دستورالعملهای صادره از سوی آژانسهای امنیتی را به دقت رصد کنند . این تصمیم در حالی اتخاذ شده که سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) با هماهنگی کشورهای ساحلی و شرکای صنعتی، اقداماتی را برای تخلیه ملوانان سرگردان از طریق یک مکانیسم هماهنگ آغاز کرده است. سازمان تنظیم مقررات و امنیت کشتیرانی هند نیز در هماهنگی با وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراهها، وزارت امور خارجه، نیروی دریایی هند و سایر نهادهای ذیصلاح، وضعیت را به دقت تحت نظر دارد تا ایمنی و رفاه ملوانان هندی تأمین شود . در این بخشنامه همچنین به همه ذینفعان توصیه شده است که توصیههای امنیتی صادره از سوی این سازمان، وزارت امور خارجه و سایر مقامات مسئول را به طور مستمر دنبال کنند و هرگونه حادثه مربوط به ملوانان هندی را سریعاً به مراکز ارتباطی گزارش دهند. همچنین از آنها خواسته شده است از انتشار هرگونه اخبار تأییدنشده یا ویدئوهای جعلی در مورد حوادث امنیتی خودداری کنند .