اختصاص بیش از ۸۰ درصد تسهیلات مشاغل خرد به زنان/ ایران پیشنهادهای همکاری به سازمان شانگهای ارائه کرد
نرجس ابوالقاسمی، معاون بررسیهای راهبردی معاونت ریاستجمهوری در امور زنان و خانواده، در نشست «نقش زنان در توسعه اقتصادی» مجمع زنان سازمان همکاری شانگهای در بیشکک، از اختصاص بیش از ۸۰ درصد تسهیلات حمایتی مشاغل خرد و متوسط به زنان در سال جاری خبر داد و پیشنهادهای ایران برای گسترش همکاریهای اقتصادی میان زنان کشورهای عضو را ارائه کرد.
نرجس ابوالقاسمی، معاون بررسیهای راهبردی معاونت ریاستجمهوری در امور زنان و خانواده، در نشست «نقش زنان در توسعه اقتصادی» مجمع زنان سازمان همکاری شانگهای، با تأکید بر نقش زنان در رشد اقتصادی گفت که تجربههای جهانی نشان میدهد هر زمان زنان فرصت مشارکت مؤثر در اقتصاد را داشتهاند، بهرهوری، نوآوری و تابآوری اجتماعی نیز افزایش یافته است. وی با اشاره به ظرفیتهای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت که این کشورها میتوانند با اتکا به توانمندی زنان، الگویی از توسعه فراگیر، متوازن و پایدار در منطقه ارائه دهند.
حمایت از کسبوکارهای زنان در ایران
ابوالقاسمی با بیان اینکه در ایران مشارکت اقتصادی زنان بر پایه اصول قانون اساسی و سیاستهای کلان کشور دنبال میشود، افزود که تبعیض در استخدام، دستمزد و شرایط کار بر اساس جنسیت ممنوع است و در برنامه هفتم پیشرفت نیز رفع موانع رشد اقتصادی زنان مورد تأکید قرار گرفته است. وی همچنین از اجرای برنامههای توسعه مهارتهای حرفهای، کارآفرینی و دیجیتال برای زنان خبر داد و گفت که رشد حضور زنان در شرکتهای دانشبنیان، استارتآپها و کسبوکارهای نوآورانه، ظرفیت بالای آنان در اقتصاد دانشبنیان را نشان میدهد. معاون بررسیهای راهبردی معاونت ریاستجمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به حمایت از مشاغل خرد و خانگی اعلام کرد که بیش از ۷۰ درصد مجوزهای مشاغل خانگی به زنان اختصاص یافته و امسال نیز بیش از ۸۰ درصد تسهیلات حمایتی مشاغل خرد و متوسط به زنان پرداخت شده است.
پیشنهادهای ایران در مجمع زنان شانگهای
ابوالقاسمی در پایان با ارائه پیشنهادهای ایران برای گسترش همکاریهای اقتصادی میان زنان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، بر ایجاد شبکه همکاری کارآفرینان زن، راهاندازی پلتفرم دیجیتال مشترک برای معرفی محصولات و خدمات و توسعه آموزشهای مشترک در حوزه مهارتهای دیجیتال، نوآوری و اقتصاد دانشبنیان تأکید کرد. گفتنی است مجمع زنان سازمان همکاری شانگهای از ۵ تیرماه با محوریت «رهبری زنان» و به میزبانی بیشکک، در چارچوب ریاست دورهای قرقیزستان بر این سازمان برگزار شده است.